Tekst

Tekst bez kontekstu jest pretekstem, dlatego obszerne konferencje 'Tajemny Plan' są tak drogocenne

B.A.R. Nauka

B.A.R. Nauka
Badania Analizy Rozwój Nauka

niedziela, 14 lutego 2016

Cykl "O proroctwie". Artykuł 11 Czy w proroctwie zostaje odkryta niezmienna prawda?

Artykuł 11
Czy w proroctwie zostaje odkryta niezmienna prawda?
 

[Trudności]
1. Gdyby bowiem niezmienną prawdę umieścić w definicji proroctwa, to jeśliby była ona zgodna z proroctwem, musiałaby odpowiadać proroctwu sama przez się. Lecz zdarzenia przyszłe, których dotyczy proroctwo, nie są przez się niezmienne, ale tylko z tej racji, że jak powiada Boecjusz, odnoszą się do Bożej przedwiedzy. Nie należy więc niezmiennej prawdy przypisywać proroctwu jako składnika definicji.
2. To, co wypełnia się zależnie od zmiennych warunków, nie jest niezmiennie prawdziwie. Lecz, jak czytamy w Księdze Jeremiasza 18,8, spełnienie proroctwa przestrogi jest uzależnione od zmiennych warunków, mianowicie od zachowania sprawiedliwości lub uporczywej niegodziwości. Nie każde więc proroctwo jest niezmiennie prawdziwe.                 
3. Glosa do Księgi Izajasza 38,1 powiada, że „Bóg objawia prorokom swoje postanowienia, a nie zamysły”.  Otóż, jak czytamy w tym samym miejscu, Boże postanowienia są zmienne. Zatem proroctwo nie zawiera niezmiennej prawdy.
                4. Gdyby proroctwo było niezmiennie prawdziwe, zawdzięczałoby to widzącemu prorokowi albo widzianej rzeczy, albo wiecznemu zwierciadłu, w którym ją widzi. Proroctwo nie jest jednak niezmiennie prawdziwe ze względu na widzącego, ponieważ ludzkie poznanie jest zmienne; ani dzięki widzialnej rzeczy, ponieważ jest czymś przygodnym; ani też z powodu Bożej przedwiedzy, czyli zwierciadła, ponieważ nie nadaje ona rzeczy konieczności. W żaden sposób zatem proroctwo nie zawiera niezmiennej prawdy.
                5. Ktoś jednak twierdził, że Boża przedwiedza nie powoduje, że coś jest konieczne i nie może zdarzyć się nic innego, lecz jednak nie dzieje się nic innego niż to, co jest w niej znane. W ten sposób proroctwo zawiera niezmienną prawdę. Niezmiennym bowiem według Filozofa nazywamy to, co nie może zostać zmienione, albo to, co z trudnością ulega zmianie lub wcale się nie zmienia. Lecz przeczy temu to, że z tego, co możliwe nie wynika nic niemożliwego. Jeśli więc jest możliwe, że to, co znane wcześniej i prorokowane, ma się inaczej, to jeśli przyjmie się że ma się inaczej, nie wyniknie z tego nic niemożliwego. Wynika z tego natomiast, że prawda proroctwa jest zmienna. Nie jest więc konieczne, aby proroctwo było niezmiennie prawdziwe.
                6. Prawda twierdzenia wynika ze stanu rzeczy, ponieważ, jak powiada Filozof, „zależnie od tego, czy rzecz istnieje, czy nie istnieje, twierdzenie jest prawdziwe lub fałszywe”. A przecież rzeczy, których dotyczy proroctwo, są przygodne i zmienne. Zatem również wypowiedź prorocza zawiera zmienną prawdę.
                7. Skutek nazywamy koniecznym lub przygodnym ze względu na przyczynę bliższą, a nie ze względu na przyczynę pierwszą. Jednakże bliższe przyczyny rzeczy, których dotyczy proroctwo, są zmienne, mimo że przyczyna pierwsza jest niezmienna. Zatem proroctwo nie zawiera prawdy niezmiennej, lecz zmienną.
                8. Gdyby proroctwo zawierało niezmienną prawdę, byłoby niemożliwe aby coś, co zostało przepowiedziane, nie zdarzyło się. Jest jednak niemożliwe, aby to, co zostało przepowiedziane, nie było przepowiedziane. Jeśli więc proroctwo posiada niezmienną prawdę, że to, co zostało przepowiedziane, musi spełnić się. Wobec tego proroctwo nie będzie dotyczyło przyszłych zdarzeń.


1. Przeczy temu jednak to, co czytamy w Glosie do początku Psałterza: „Proroctwo jest Bożym natchnieniem wyjawiającym niezmienną prawdę o przeznaczeniu rzeczy”.
                2. Jak twierdzi Hieronim, proroctwo jest „znakiem Bożej przedwiedzy”. Lecz to, co wcześniej znane, o ile wchodzi w zakres przedwiedzy”, jest konieczne. Konieczne jest więc również to, co prorokowane, o ile dotyczy go proroctwo. Proroctwo zawiera zatem niezmienną prawdę.
                3. Możliwa jest niezmienna wiedza Boga o zmiennych rzeczach, ponieważ nie pochodzi od rzeczy. Podobnie poznanie prorocze nie pochodzi od rzeczy. Zatem proroctwo zawiera niezmienną prawdę o zmiennych rzeczach.

[Odpowiedź]
                W proroctwie wyróżniamy dwa składniki: rzeczy, które są przedmiotem proroctwa, i odnoszące się do nich poznanie. Powstają one według dwóch różnych porządków.
                Przyczynami bliższymi rzeczy prorokowanych są przyczyny zmienne, natomiast przyczyna niezmienna jest ich przyczyną dalszą, a w przypadku poznania proroczego przeciwnie, pochodzi ono od Bożej przedwiedzy jako od przyczyny bliższej, jest zaś niezależnie jako od przyczyny bliższej od rzeczy, które są przedmiotem proroctwa, lecz tylko jest ich znakiem.
                Przygodność i konieczność skutku pochodzi od przyczyny bliższej, a nie od przyczyny pierwszej. Dlatego właśnie rzeczy, które stanowią przedmiot proroctwa, są zmienne, ale poznanie prorocze jest niezmienne, jak Boża przedwiedza, od której pochodzi niczym odwzorowanie od wzroku. Z tego bowiem, że prawda poznania intelektualnego jest konieczna, wynika, że wypowiedź, która jest znakiem poznania intelektualnego, zawiera konieczną prawdę. Na tej samej zasadzie, z tego, że Boża przedwiedza jest niezmienna, wynika, że proroctwo, które jest jej znakiem zawiera niezmienną prawdę. O tym zaś, w jaki sposób niezmiennie prawdziwa wiedza Boża może dotyczyć zmiennych rzeczy, powiedzieliśmy w kwestii O wiedzy Bożej, a artykule trzynastym, nie trzeba więc tego powtarzać, gdyż niezmienność proroctwa całkowicie zależy od niezmienności Bożej przedwiedzy.

[Wyjaśnienie trudności]
                1. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby coś, co przysługuje przypadłościowo czemuś ujętemu samemu w sobie, przysługiwało mu jako takiemu, gdy coś jeszcze zostanie dodane, jak dla człowieka bycie w ruchu jest czymś przypadłościowym, przysługuje mu jednak jako takiemu, gdy biegnie. Tak samo rzeczy, których dotyczy proroctwo, nie są niezmienne same przez się, lecz tylko o tyle, o ile są prorokowane. Dlatego słusznie niezmienną prawdę umieszcza się w definicji proroctwa.
                2. Proroctwo przestrogi w pełni zawiera niezmienną prawdę, bowiem nie dotyczy tego, co dzieje się z rzeczami, ale, jak już powiedzieliśmy, ciągu przyczyn prowadzącego do wydarzenia. Ten właśnie ciąg prorok przepowiada jako konieczny, chociaż zdarzenie czasem nie następuje.
                3. Zamysł Boży nazywamy właśnie wiecznym rozporządzeniem Bożym, które nigdy nie zmienia się. Z tego powodu Grzegorz mówi, że „Bóg nigdy nie zmienia zmysłów”. Postanowieniem natomiast nazywamy to, czemu przyporządkowane są jakieś przyczyny: postanowienia wyjawiane są bowiem w sądach opartych na stanowiących przyczynę zasługach. Otóż czasem to, do czego przyporządkowane są przyczyny, jest odwiecznie rozporządzone przez Boga i wówczas Boży zamysł jest tym samym, co postanowienie. Czasem natomiast przyczyny przyporządkowane są czemuś innemu, co nie zostało rozporządzone przez Boga na wieczność i wówczas Boży plan i postanowienie odnoszą się do czegoś innego. Zmienność więc występuje w wiedzy odnoszącej się do przyczyn niższych. Zamysł Boży natomiast wprowadza zawsze niezmienność.
                Czasem więc prorokowi objawiane jest postanowienie zgodne z zamysłem, i wówczas proroctwo posiada niezmienną prawdę także w odniesieniu do zdarzeń. Czasem natomiast objawiane jest postanowienie niezgodne z zamysłem, i wówczas proroctwo zawiera niezmienną prawdę w odniesieniu do porządku przyczyn, a nie w odniesieniu do zdarzenia, o czym już powiedzieliśmy.
                4. Niezmienność proroctwa nie pochodzi od wiecznego zwierciadła dla tego, że nadaje ono konieczność rzeczom, które są przedmiotem proroctwa, ale ponieważ sprawia, że proroctwo odnoszące się do rzeczy przygodnych jest konieczne, tak jak konieczne jest ono samo.
                5. Można przyjąć, że coś jest przepowiadane w proroctwie zgodnie z przedwiedzą, chociażby było możliwe, że tego nie będzie. Nie można jednak przyjąć, że należy to do przedwiedzy, z tego samego bowiem, że coś należy do przedwiedzy wynika, że będzie w przyszłości, gdyż przedwiedza dotyczy samych wydarzeń.
                6. Prawda twierdzenia wynika ze stanu rzeczy, gdy wiedza przedstawiającego prawdziwe twierdzenie pochodzi od rzeczy. To zaś nie dotyczy tego zagadnienia.
                7. Chociaż bliższa przyczyna rzeczy jest zmienna, jednak, jak to już zostało wyjaśnione, przyczyna bliższa samego proroctwa jest niezmienna i dlatego wniosek jest nieuzasadniony.
                8. O tym że to, co jest przedmiotem proroctwa, nie zdarza się, należy sądzić to samo, co o tym, że nie zdarza się to, co jest przedmiotem przedwiedzy Bożej. Na ile trzeba się z tym zgodzić, a na ile nie, powiedzieliśmy w kwestii O wiedzy Bożej w artykule trzynastym.”

 
Źródło: „Święty Tomasz z Akwinu. Kwestie dyskutowane o prawdzie” 580-584. Tom 1. Wyd. Antyk. Kęty 1998. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz