„Artykuł 8
Czy każde objawienie prorocze dokonuje się za pośrednictwem
anioła?
W ósmym artykule zbadamy, czy każde objawienie prorocze dokonuje się
za pośrednictwem anioła. Wydaje się, że nie.
[Trudności]
1. Jak powiada
Augustyn w VI księdze O Trójcy: „umysły
niektórych ludzi są do tego stopnia podniesione, że niezmienne przyczyny
poznają nie poprzez aniołów, lecz oglądając je na samym szczycie”. Wydaje się
zaś, że w najwyższym stopniu przysługuje to prorokom. Zatem objawienie nie jest
im dane za pośrednictwem anioła.
2. Dary Ducha Świętego i sprawności wlane pochodzą bezpośrednio od Boga. A jak wynika z tego, co czytamy w I Liście do Koryntian 12,10, proroctwo jest darem Ducha Świętego. Jest także wlanym światłem. Pochodzi zatem od Boga bez pośrednictwa anioła.
3. Jak już
powiedzieliśmy, proroctwo pochodzące od mocy stworzonej jest naturalne. Anioł
natomiast jest stworzeniem. Zatem proroctwo, które nie jest naturalne, lecz
stanowi dar Ducha Świętego nie dokonuje się za pośrednictwem anioła.
4. Proroctwo
dokonuje się przez wlanie światła i odciśnięcie postaci. Anioł jednak nie może
spowodować ani jednego, ani drugiego, ponieważ albo byłby on stwórcą światła,
albo postaci, które mogą powstać tylko z nicości. Zatem widzenie prorocze nie
powstaje za pośrednictwem anioła.
5. Proroctwo
zgodnie ze swoją definicją jest objawieniem lub natchnieniem Bożym. Gdyby zatem
dokonywało się ono za pośrednictwem anioła mówilibyśmy, że jest anielskie, a
nie Boże. Proroctwo więc nie pojawia się za pośrednictwem anioła.
6. W Księdze
Mądrości 7,27 czytamy, że mądrość Boża „przez pokolenia zstępuje w dusze
święte, wzbudza przyjaciół Bożych i proroków”. A więc Bóg sam bezpośrednio, a
nie poprzez anioła czyni kogoś prorokiem.
1. Lecz przeciwnie, jak wynika z tego, co czytamy w
Księdze Liczb 12, 6-7 i Księdze Powtórzonego Prawa 34,10,
Mojżesz był doskonalszy od nich proroków. Lecz Mojżeszowi objawienie Boże
zostało przekazane za pośrednictwem aniołów, stąd czytamy w Liście do Galatów 3,19, że prawo
„przekazane zostało przez aniołów w ręce pośrednika”, a w Dziejach Apostolskich
7,38 Stefan mówi o Mojżeszu: „On to w społeczności na pustyni pośredniczył
między aniołem, który mówił do niego na górze Synaj, a naszymi ojcami”. Tym
bardziej zatem inni prorocy przyjmowali objawienie poprzez anioła.
2. Dionizy w czwartym rozdziale Hierarchii niebieskiej powiada, że
„boskie widzenia ojcowie nasi uzyskali za pośrednictwem mocy niebieskich”.
3. Augustyn w księdze O Trójcy twierdzi, że wszystkie widzenia, jakie mieli ojcowie
Starego Testamentu zostały zesłane za pośrednictwem aniołów.
[Odpowiedź]
W objawieniu
proroczym oświecenie umysłu zbiega się z ukształtowaniem postaci we władzy wyobrażeniowej.
Światło prorocze
oświecające umysł pochodzi bezpośrednio od Boga, natomiast światło anielskie
wzmacnia i w pewien sposób przygotowuje umysł do przyjęcia go. Skoro bowiem
światło Boże jest najprostsze i posiada nieograniczoną moc, nie jest dostosowane
do tego, co dusza spostrzega w życiu doczesnym, o ile nie zostanie w pewien
sposób ograniczone i nie otrzyma postaci przez połączenie ze światłem
anielskim, które jest bardziej ograniczone i dostosowane do ludzkiego umysłu.
Natomiast
ukształtowanie postaci we władzy wyobrażeniowej słusznie należy przypisać
aniołom, gdyż, jak dowodzi Augustyn w III księdze O Trójcy, wszystkie stworzenia cielesne rządzone są przez
stworzenia duchowe. Otóż władza wyobrażeniowa używa organu cielesnego, toteż
ukształtowanie w niej postaci jest właściwym zadaniem aniołów.
[Wyjaśnienie trudności]
1. Jak
powiedzieliśmy wyżej, te słowa Augustyna należy odnieść do widzenia, jakie
człowiek ma w ojczyźnie niebieskiej albo w zachwyceniu, a nie w widzeniu
proroczym.
2. Proroctwo jest
zaliczane do darów Ducha Świętego ze względu na światło prorocze, które Bóg
wlewa bezpośrednio, chociaż anioł współdziała w tym, aby zostało odpowiednio
przyjęte.
3. To, co
powstaje dzięki mocy właściwej stworzeniu, jest w jakiś sposób naturalne.
Jednak nadnaturalne jest to, co powstaje przez moc, która nie jest właściwa
naturze, o ile natura jest poruszana przez Boga jako jakieś narzędzie Bożego
działania, to jest nadnaturalne. Dlatego proroctwo, które ma początek w aniele
dzięki jego naturalnemu poznaniu, jest naturalne. To jednak, które ma początek
w aniele, dzięki temu, że anioł przyjął od Boga objawienie, jest nadnaturalne.
4. Anioł ani nie
stwarza światła w ludzkim umyśle, ani postaci we władzy wyobrażeniowej, ale
działanie naturalnego światła anioła wzmacnia nadprzyrodzone światło w ludzkim
intelekcie i z tego względu mówimy, że człowiek został oświecony przez anioła.
Dzięki temu też, że anioł ma moc poruszania organu wyobraźni, może kształtować
widzenie wyobrażeniowe i w ten sposób wspomaga proroctwo.
5. Działanie nie
przypisuje się narzędziu, lecz podstawowej przyczynie, jak nie mówimy, że ławę
sporządziła piła, ale stolarz. Podobnie ponieważ anioł jest przyczyną
proroczego objawienia tylko jako Boże narzędzie, nie należy nazywać objawienia
anielskim, lecz Bożym.
6. Mądrość Boża
przenosi się do duszy sprawiając pewne skutki bez pomocy aniołów, w sposób
podobny do tego, w jaki sposób wlanie do duszy łaski, dzięki której człowiek
staje się przyjacielem Boga. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby dzięki
ich pomocy sprawiała jakieś inne skutki i aby przenosząc się do dusz świętych
czyniła ona z ludzi proroków za pośrednictwem aniołów.”
Źródło: „Święty Tomasz z Akwinu.
Kwestie dyskutowane o prawdzie” str. 568-570. Tom 1. Wyd. Antyk. Kęty 1998.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz