Tekst

Tekst bez kontekstu jest pretekstem, dlatego obszerne konferencje 'Tajemny Plan' są tak drogocenne

B.A.R. Nauka

B.A.R. Nauka
Badania Analizy Rozwój Nauka

niedziela, 14 lutego 2016

Cykl "O proroctwie". Artykuł 13 Czy stopnie proroctwa wyróżniane są ze względu na ogląd wyobrażeniowy?

Artykuł 13
Czy stopnie proroctwa wyróżniane są ze względu na ogląd wyobrażeniowy?

W artykule trzynastym zastanawiamy się nad tym, czy stopnie proroctwa wyróżniane są ze względu na ogląd wyobrażeniowy. Wydaje się, że tak.

[Trudności]
                1. Proroctwo bowiem tam jest doskonalsze, gdzie rzeczy, które stanowią przedmiot proroctwa, zostają doskonalej ujęte. Lecz czasem zdarza się, że rzecz, której dotyczy proroctwo zostaje ujęta w oglądzie wyobrażeniowym. Zatem można wyróżnić stopnie proroctwa ze względu na ogląd wyobrażeniowy.
               
2. Doskonalszy pośrednik sprawia, że poznanie jest doskonalsze i dlatego wiedza jest doskonalsza od mniemania. Lecz podobizny kształtowane w wyobraźni są w proroctwie pośrednikiem poznania. Gdzie zatem ogląd wyobrażeniowy jest doskonalszy, tam stopień proroctwa jest wyższy.
                3. Każde poznanie, które dokonuje poprzez podobiznę, jest doskonalsze tam, gdzie podobizna jest wyraźniejsza. A przecież w proroctwie kształty formowane w wyobraźni są podobiznami rzeczy, których dotyczy objawienie prorocze. Zatem tam, gdzie widzenie wyobrażeniowe jest doskonalsze, wyższy jest również stopień proroctwa.
                4. Skoro światło prorocze zstępuje z intelektu do wyobraźni, to im doskonalsze jest światło w intelekcie proroka, tym doskonalsze jest widzenie wyobrażeniowe. Zatem różne stopnie oglądu wyobrażeniowego ukazują różne stopnie widzenia intelektualnego. Gdzie jednak ogląd intelektualny jest doskonalszy, tam doskonalsze jest proroctwo. Zatem stopnie proroctwa można wskazać również na podstawie oglądu wyobrażeniowego.
                5. Stwierdzono jednak, że różnorodność oglądów wyobrażeniowych nie wyróżnia gatunku proroctwa i dlatego nie można na jego podstawie wskazywać różnych stopni proroctwa. Przeczy temu jednak to, że każde ciepło pierwiastkowe jest tego samego gatunku, a jednak lekarze wyróżniają ciepło pierwszego, drugiego, trzeciego i czwartego stopnia. A więc rozróżnienie stopni nie wymaga zróżnicowania gatunków.
                6. Stopniowanie nie różnicuje gatunku. Lecz również zróżnicowanie widzenia intelektualnego jest tylko rezultatem tego, czy światło prorocze jest przyjmowane doskonalej czy mniej doskonale. A więc zróżnicowanie widzenia intelektualnego, nie wprowadza zróżnicowania gatunków proroctwa, z zatem, zgodnie z poprzednią odpowiedzią, nie powoduje wyróżnienia stopni. Wobec tego w proroctwie nie byłoby żadnych stopni, gdyby ich nie wyróżnić ani ze względu na widzenie intelektualne, ani wyobrażeniowe. Stopnie proroctwa wyróżniane są zatem ze względu na widzenie wyobrażeniowe.

                1. Przeczy temu jednak to, że prorokiem czyni kogoś tylko ogląd intelektualny, a nie wyobrażeniowy. Zatem widzenie wyobrażeniowe nie stanowi podstawy do wyróżnienia stopni proroctwa.
                2. To, co jako takie podlega zróżnicowaniu, jest zróżnicowane ze względu na to, co jest w nim formalnie. Lecz w proroctwie czynnikiem formalnym jest widzenie intelektualne, natomiast widzenie wyobrażeniowe jest jakby czynnikiem materialnym. Zatem różne stopnie proroctwa wskazuje się ze względu na widzenie intelektualne, a nie ze względu na widzenie wyobrażeniowe.
                3. Oglądy wyobrażeniowe często zmieniają się w proroku, ponieważ czasem przyjmuje on objawienie w ten, a czasem w inny sposób. Nie wydaje się więc, aby można było wyróżniać stopnie proroctwa na podstawie widzenia wyobrażeniowego.
                4. Jak wiedza odnosi się do swego przedmiotu, tak proroctwo odnosi się do rzeczy, która jest przedmiotem proroctwa. Lecz, jak czytamy w III księdze O duszy, odmiany wiedzy są wyróżniane ze względu na poznawane rzeczy. Zatem również odmiany proroctwa są wyróżniane ze względu na rzeczy, których dotyczą, a nie według widzenia wyobrażeniowego.
                5. Według Glosy do początku Psałterza proroctwo polega na wypowiedziach i czynach, snach i widzeniach. Nie trzeba zatem więcej wyróżniać stopni proroctwa ze względu na widzenie wyobrażeniowe, które obejmuje wyobraźnie i sen, ponad te, które wyróżniamy ze względu na wypowiedzi i czyny.
                6. Proroctwo wymaga także cudów, stąd Mojżesz według Księgi Wyjścia 3,13, gdy został posłany przez Pana, domagał się znaków, a także w Psalmie 73,9, gdzie czytamy: „Już nie widać naszych znaków i nie ma proroka”. Znaki więc są tak samo podstawą do wyróżnienia stopni proroctwa, jak widzenie wyobrażeniowe.

[Odpowiedź]
                Gdy spośród dwóch tworzących coś elementów jeden ma w stosunku do drugiego znaczenie podstawowe, to w całości, która z nich powstaje, można wskazać stopień wyższy zarówno ze względu na to, co jest wtórne. Lecz wyższość tego, co jest podstawowe, wskazuje na doskonałość bezwzględną, natomiast wyższość dzięki temu, co jest wtórne, jest znakiem wyższości w tym, co podstawowe.
                Na tej samej zasadzie na ludzką zasługę składają się: miłość jako element podstawowy oraz działanie zewnętrzne jako element wtórny. Zasługa ujmowana ściśle jest w odniesieniu do istoty nagrody oceniania wyżej, jeśli pochodzi z większej miłości, natomiast wielkość dzieła powoduje większą zasługę ze względu na jakieś nagrody przypadłościowe, bezwzględnie natomiast w tej mierze,  w jakiej ukazuje wielkość miłości, zgodnie ze słowami Grzegorze: „Miłość Boża, jeśli jest, czyni wiele”.
                Skoro więc na proroctwo składa się ogląd intelektualny jako element podstawowy oraz ogląd wyobrażeniowy jako element wtórny, stopień proroctwa należy oceniać jako bezwzględnie wyższy ze względu na doskonalsze widzenie intelektualne. Natomiast doskonałość oglądu wyobrażeniowego wskazuje na bezwzględnie wyższy stopień proroctwa, a bezwzględnie tylko o tyle, o ile doskonałość oglądu wyobrażeniowego ukazuje doskonałość widzenia intelektualnego.
                Otóż na podstawie oglądu intelektualnego nie można wyróżniać jakichś określonych stopni, ponieważ pełnia światła intelektualnego ujawnia się tylko poprzez jakieś znaki. Dlatego stopnie proroctwa trzeba wyróżniać na podstawie tych znaków. W ten sposób można wyróżnić cztery stopnie:
                Po pierwsze, ze względu na to, co jest potrzebne, aby dokonało się proroctwo. Proroctwo obejmuje dwa akty, mianowicie widzenie i ujawnienie. Widzenie zaś wymaga dwóch czynników: sądu, który ma dzięki intelektowi, i ujęcia, które ma czasem dzięki intelektowi, a czasem dzięki wyobraźni. Ujawnienie natomiast wymaga od ujawniającego odwagi, aby ze względu na przeciwników nie bał się głosić prawdy zgodnie z tym, co Pan powiedział do Ezechiela 3,8: „Oto dałem ci twarz silniejszą niż ich twarze, i czoło twardsze niż ich czoła”, a dalej (Ez 3,9): „Nie bój się ich, nie lękaj się ich oblicza, chociaż są ludźmi opornymi”. Czegoś innego zaś wymaga rzecz, która jest ujawniania, a mianowicie znaku, w którym ukazywana jest prawda ogłaszanej rzeczy. Dlatego Mojżesz, aby mu wierzono, przyjął znak od Boga.
                Lecz ponieważ ujawnienie nie jest w proroctwie czymś podstawowym, ale wtórnym, proroctwo najniższego stopnia posiada ten, kto ma pewną odwagę i chęć powiedzenia czy zrobienia czegoś, a nie otrzymał objawienia. W tym znaczeniu mówimy, że ujmując je szeroko, jakiś stopień proroctwa posiadał Samson, o ile wszelki nadnaturalny wpływ zostaje sprowadzony do proroctwa. O drugim stopniu proroctwa możemy mówić w przypadku tego , kto posiada widzenie intelektualne tylko ze względu na sąd, jak Salomon. O trzecim w przypadku tego, kto ma widzenie intelektualne wraz z wyobrażeniowym, jak Izajasz i Jeremiasz. O czwartym wreszcie w przypadku tego, kto ma najpełniejsze widzenie intelektualne zarówno w odniesieniu do sądu, jak i ujęcia, jak Dawid.
                Po drugie, można wskazać różne stopnie proroctwa ze względu na dyspozycję proroka. Gdy więc porównamy proroctwo, które dokonało się we śnie, i to, które dokonało się w widzeniu czuwającego wówczas, jak czytamy w Księdze Liczb 12,6, doskonalszy jest stopień proroctwa, które dokonuje się na jawie, niż tego, które dokonuje się we śnie zarówno dlatego, że intelekt jest wówczas lepiej przystosowany do wydawania sądu, jak też dlatego, że oderwanie od zmysłów nie następuje naturalnie, lecz dzięki doskonałemu skupieniu uwagi władz wewnętrznych na tym , co zostaje im w nadprzyrodzony sposób ukazane.
                Po trzecie, wedle sposobu ujmowania, ponieważ im wyraźniej jest oznaczana rzecz, której dotyczy proroctwo, tym wyższy jest stopień proroctwa. Otóż żadne znaki nie oznaczają czegoś bardziej wyraźnie niż słowa. Z tego względu stopień proroctwa jest wyższy, gdy przyjmowane są w nim słowa wyraźnie opisujące rzecz, której dotyczy proroctwo, jak to czytamy o Samuelu (1 Sm 3,11), niż wtedy, gdy w proroctwie ukazywane są jakieś kształty, które są podobiznami innych rzeczy, jak pokazany Jeremiaszowi wrzący kocioł (jer 1,13). Dzięki temu bowiem wyraźnie widzimy, że światło prorocze jest postrzegane w swej mocy, gdy rzeczy, które są przedmiotem proroctwa, są ukazane poprzez wyraźniejsze podobizny.
                Po czwarte, ze względu na tego, kto udziela objawienia. Proroctwo bowiem jest wyższego stopnia, gdy widzi tego, kto mówi, niż gdy słyszy się tylko słowa, czy to we śnie, czy to w widzeniu, ponieważ wskazuje to, że prorok jest bliższy poznania tego, kto udziela mu objawienia. Gdy zaś widzi się tego, kto przemawia, proroctwo wtedy jest wyższego stopnia, gdy widzi się go pod postacią anioła, niż gdy widzi się go pod postacią człowieka, a jeszcze wyższego, jeśli widzi się obraz Boga, jak Izajasz (6,1): „Widziałem Boga siedzącego”. Skoro bowiem objawienie prorocze zstępuje od Boga do anioła i od anioła do człowieka, to im bliżej pierwszej przyczyny jest przyjmowane, tym bardziej wiadomo, że zostało przyjęte w pełniejszy sposób.

[Wyjaśnienie trudności]
                Z argumentami, które dowodzą, że stopnie proroctwa są wyróżniane na podstawie widzenia wyobrażeniowego, należy zgodzić się w tym sensie, w jakim to przedstawiliśmy. Nie należy również twierdzić, że różnice między stopniami proroctwa wymagają różnic gatunkowych.

                Natomiast na argumenty drugiej strony należy po kolei odpowiedzieć.
                1. Odpowiedź wynika z tego, co powiedzieliśmy.
                2. Jeśli dokonuje się rozróżnienia ze względu na gatunek, należy oprzeć je na tym, co jest czynnikiem formalnym. Jeśli natomiast rozróżnia się stopnie w samym gatunku, należy oprzeć się na tym, co jest czynnikiem materialnym, jak pośród zwierząt rozróżnia się osobniki męski i żeńskie na podstawie różnych czynników materialnych, o czym czytamy w X księdze Metafizyki.
                3. Ponieważ światło prorocze nie jest w proroku czymś trwałym, ale jest jakby przemijającym doznaniem, prorok nie musi utrzymywać się na tym samym stopniu proroctwa, lecz właśnie niekiedy otrzymuje objawienie jednego stopnia, a kiedy indziej drugiego.
                4. To, co jest doskonalsze, poznaje się czasem mniej doskonale, na przykład o rzeczach boskich możemy tylko mniemać, a o stworzeniach mamy wiedzę, i dlatego nie można określać stopnia proroctwa na podstawie rzeczy, które są przedmiotem proroctwa, zwłaszcza że to, co prorok ujawnia, jest mu objawiane ponieważ to, z powodu czego udzielane jest mu proroctwo, przewyższa jego dyspozycję.
                Można wszelako powiedzieć, że stopnie w proroctwie są wyróżniane także ze względu na rzeczy, które stanowią przedmiot proroctwa. Ale jednak z powodu wielkiej różnorodności rzeczy, które są objawiane, można na ich podstawie określić stopień proroctwa tylko co do rodzaju, jak mówi się, że jeśli objawia się coś o Bogu, to jest to wyższy stopień, niż gdy coś jest objawiane o stworzeniach.
                5. Przeszłe wypowiedzi i wydarzenia, o które tam chodzi, nie należą do proroczego objawienia, lecz stanowią ujawnienie, które następuje zgodnie z dyspozycją tych, którym coś jest ujawniane. Dlatego nie można ze względu na nie wyróżniać stopni proroctwa.
                6. Łaska znaków różni się od proroctwa. Można ją jednak sprowadzić do proroctwa z tej racji, że prawda jest ukazywana prorokowi poprzez znaki. Z tego względu również łaska znaków jest lepsza niż proroctwo, jak wiedza, która dowodzi, z jakiego powodu coś jest, jest lepsza od wiedzy, która określa „ponieważ”. Z tej racji w I Liście do Koryntian łaska znaków jest wymieniona przed łaską proroctwa. Dlatego pośród proroków najdoskonalszy jest ten, który mając objawienie prorocze, czyni również znaki. Jeśli jednak czyni znaki, a nie ma objawienia proroczego, to nawet jeśli bezwzględnie jest doskonalszy, nie jest doskonalszy jako prorok, lecz zalicza się do najniższego stopnia proroctwa, jak ten, który ma tylko odwagę, aby coś uczynić.”


Źródło: „Święty Tomasz z Akwinu. Kwestie dyskutowane o prawdzie” 591-596. Tom 1. Wyd. Antyk. Kęty 1998. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz