Tekst

Tekst bez kontekstu jest pretekstem, dlatego obszerne konferencje 'Tajemny Plan' są tak drogocenne

B.A.R. Nauka

B.A.R. Nauka
Badania Analizy Rozwój Nauka

sobota, 13 lutego 2016

Cykl "O proroctwie". Artykuł 10 Czy słusznie dzieli się proroctwo na dotyczące przeznaczenia, przedwiedzy i przestrogi?


"Artykuł 10
Czy słusznie dzieli się proroctwo na dotyczące przeznaczenia, przedwiedzy i przestrogi?


W artykule dziesiątym zastanawiamy się, czy słusznie dzieli się proroctwo na proroctwo przeznaczenia i przestrogi. Wydaje się, że nie.

[Trudności]
                1. Glosa do początku Psałterza dzieli proroctwo mówiąc, że „inne jest to, które opiera się na przedwiedzy i ze wszech miar musi się spełnić zgodnie z brzmieniem słów, jak: „Oto Panna pocznie”; inne oparte na przestrodze jak to: „Niniwa będzie zniszczona”, które nie spełnia się zgodnie z literalnym znaczeniem słów, lecz zgodnie z ukrytym znaczeniem pojęć”. Trzeci więc człon, który wyróżnia Hieronim, mianowicie proroctwo oparte na przedwiedzy, wydaje się zbędny.
               
2. Nie należy tego, z czego wynika proroctwo, brać za kryterium jego podziału. Lecz wszelkie proroctwo wynika z przedwiedzy Bożej, ponieważ jak mówi Glosa do Izajasza  38,1, „prorocy czytają w księdze przedwiedzy”. Zatem proroctwa opartego na przedwiedzy nie należy uważać za część podziału proroctw.
                3. Skoro przedwiedza jako założona w definicji przeznaczenia jest od niego wyższa, można ją od niego odróżnić tylko ze względu na to, w czym przedwiedza przewyższa przeznaczenie. Ale przedwiedza przewyższa przeznaczenie w odniesieniu do tego, co złe, ponieważ złych rzeczy dotyczy przedwiedza, a nie przeznaczenie. Natomiast dobrych rzeczy dotyczy zarówno przeznaczenie, jak i przedwiedza. Gdy więc mówimy, że proroctwo oparte na przedwiedzy różni się od proroctwa opartego na przeznaczeniu, znaczy to, że zachodzi różnica między proroctwem dotyczącym tego, co dobre i tego, co złe. Jednakże dobro i zło na równi zależą od wolnego wyboru. A więc nie istnieje różnica między tymi dwoma typami proroctwa, którą wskazuje Hieronim: „proroctwo oparte na przeznaczeniu dotyczy tego, co spełnia się bez naszego wyboru, natomiast proroctwo oparte na przedwiedzy dotyczy tego, co jest związane z naszym wyborem.
                4. Jak twierdzi Augustyn, przeznaczenie dotyczy dóbr zbawczych. Do dóbr zbawczych zalicza wszelako nasze zasługi, które zależą od naszej woli. Zatem z proroctwem opartym na przeznaczeniu łączy się nasz wolny wybór, a więc rozróżnienie Hieronima jest złe.
                5. W związku z proroctwem można rozpatrywać trzy zagadnienia, mianowicie dzięki czemu powstaje, gdzie się znajduje, czego dotyczy. Jednak nie można proroctw dzielić na podstawie tego, dzięki czemu powstają, ponieważ wszelkie proroctwo pochodzi od jednej przyczyny, mianowicie od Ducha Świętego. Nie można także dzielić proroctwa na podstawie tego, gdzie znajdują się, ponieważ podmiotem proroctwa jest ludzki duch. Tym zaś czego dotyczy proroctwo jest tylko dobro i zło. Proroctwo należy więc dzielić tylko na dwa człony.
                6. Hieronim twierdzi, że proroctwo: „Oto Panna pocznie”, opiera się na przeznaczeniu. Lecz w wypełnienie tego proroctwa wmieszana jest dobra wola, mianowicie zgoda Panny. A więc proroctwo oparte na przeznaczeniu jest związane z wolną wolą, a więc nie różni się od proroctwa opartego na przedwiedzy.
                7. Każda zapowiedź przyszłych zdarzeń, o których nie wiadomo, czy w przyszłości będą, jest fałszywa albo przynajmniej wątpliwa. Lecz przecież w proroctwie przestrogi przepowiadane jest coś, co stanie się przyszłości, na przykład zniszczenie jakiegoś miasta. Skoro więc ta wypowiedź nie jest fałszywa, ani wątpliwa, ponieważ w Duchu Świętym, który jest autorem proroctw, nie ma ani fałszu, ani wątpliwości, Duch Święty musi wcześniej co najmniej znać te przyszłe rzeczy. A zatem proroctwo przestrogi nie różni się od proroctwa opartego na przedwiedzy.
                8. Gdy coś jest zapowiadane w postacie przestrogi, albo należy je rozumieć jako bezwarunkowe, albo jako uwarunkowane. Jeśli przepowiednia jest uzależniona od jakichś warunków, nie może być uważana za proroctwo, które polega na poznaniu nadnaturalnym, ponieważ również rozum naturalny może poznawać rzeczy przyszłe po spełnieniu pewnych warunków. Musi zatem być rozumiane jako bezwarunkowe. Albo zatem proroctwo jest fałszywe, albo to, co zostało przepowiedziane, zdarzy się, a wobec tego musi być wcześniej znane przez Boga. Nie należy zatem proroctwa, które zawiera przestrogę, odróżniać od proroctwa opartego na przedwiedzy.
                9.  Jeremiasz 18,8 przyjmuje podobną regułę w odniesieniu do Bożych przestróg oraz obietnic, że nie zostaną spełnione, gdy lud, przeciw któremu skierowana jest przestroga, pokutuje za popełnione zło, podobnie jak obietnica ta wygasa, gdy naród, przeciw któremu skierowana jest przestroga, nie dba o sprawiedliwość. Jak więc przyjmuje za część proroctwa przestrogę, tak samo obietnicę należy uznać za jego czwartą część.
                10. W Księdze Izajasza 38,1 Izajasz proroczo zapowiedział Ezechiaszowi: „Rozporządź domem twoim, bo umrzesz”. Proroctwo to jednak, nie opiera się na przeznaczeniu, gdyż takie proroctwo musi się spełnić w każdym przypadku, niezależnie od naszej woli. Nie odwołuje się też ono do przedwiedzy, gdyż Bóg nie znał takiego przyszłego zdarzenia, ponieważ w przeciwnym razie przedwiedza zawierałaby fałsz. Nie było też przestrogą ponieważ przepowiadało przyszłość nie stawiając warunków. Trzeba zatem przyjąć jakiś czwarty rodzaj proroctwa.
11. Ktoś jednak twierdził, że zostało to przepowiedziane na podstawie przyczyn niższych i że wobec tego było to proroctwo przestrogi. – Ale przecież niższe przyczyny śmierci chorego można poznać dzięki sztuce medycznej. Jeśli więc Izajasz przepowiedział przyszłość tylko dzięki przyczynom niższym, to albo nie przepowiedział jej proroczo, albo przepowiednia prorocza nie różni się od medycznej.
12. Każde proroctwo odnosi się do rzeczy, ujmując przyczyny wyższe albo ujmując przyczyny niższe. Jeśli więc to proroctwo jest rozumiane jako uwarunkowane, ponieważ opiera się na jakichś przyczynach, mianowicie na przyczynach niższych, wówczas wszelkie proroctwo należy uznać za uwarunkowane. Wobec tego wszelkie proroctwo będzie dokonywało się na tej samej zasadzie, co proroctwo przestrogi.
13. Jak twierdzi Kasjodor, proroctwo przestrogi nie spełnia się zgodnie z „literalnym znaczeniem słów, lecz zgodnie z ukrytym znaczeniem pojęć”. W tym sensie słowa Jonasza, że „Niniwa będzie zburzona” wypełniły się, jak pisze Augustyn w księdze O państwie Bożym, mimo że „ocalały mury Niniwy, miasto zostało zniszczone w swych złych obyczajach”. Lecz okazuje się, że również proroctwo dotyczące przeznaczenia oraz proroctwo oparte na przedwiedzy, nie wypełniają się zgodnie z powierzchownym znaczeniem słów, lecz zgodnie z sensem duchowym, czego dowodzi przykład tego, co czytamy u Izajasza 54,11: „Posadowię Jerozolimę na szafirach”, a także u Daniela 2,34, że „kamień oderwał się od góry, mimo że nie dotknęła go ludzka ręka” i skruszył posąg, jak również wiele innych podobnych wypowiedzi. Zatem proroctwa przestrogi nie należy odróżniać od proroctwa opartego na przedwiedzy i przeznaczeniu.
14. Jeśli komuś zostaną ukazane jakieś podobizny rzeczy przyszłych, nazywa się go prorokiem tylko wtedy, gdy pojmuje, co one oznaczają. Nie nazywamy więc prorokiem Faraona, który widział kłosy i woły, „bo w widzeniu potrzebne jest zrozumienie”, jak czytamy w Księdze Daniela 10,1. Ci jednak, którzy przekazują Boże przestrogi, rozumieją je tylko według powierzchownego rozumienia słów, nie są natomiast oświeceni co do ich znaczenia, jak Jonasz, który myślał, że Niniwa będzie zniszczona materialnie. Dlatego nie jej zniszczenie, ale naprawa sprawiła mu wielki ból, jakby jego proroctwo nie zostało spełnione. Nie trzeba go więc nazywać z tego powodu prorokiem. Nie trzeba też uważać przestrogi za rodzaj proroctwa, wydaje się więc, że wspomniane rozróżnienie niczego nie dotyczy.

Lecz przeczy temu Glosa do słów Mateusza 1,23: „Oto Panna pocznie”, gdzie wspomniany podział został przyjęty i wyjaśniony.

[Odpowiedź]    
                Jak powiedzieliśmy wyżej, proroctwo pochodzi od Bożej przedwiedzy. Otóż należy wiedzieć, że Bóg zna rzeczy przyszłe odmienna niż ludzie, którzy poznają je wcześniej. W związku z poznawaniem tego, co przyszłe, należy bowiem rozważyć dwa zagadnienia: mianowicie porządek przyczyn, które prowadzą do powstania w przyszłości skutków i wynik, czyli wypełnienie tego porządku, gdy skutek zaistnieje w akcie dzięki swoim przyczynom. Każda z władz stworzonych poznając jakieś rzeczy przyszłe odnosi się tylko do porządku przyczyn. Mówimy na przykład, że lekarz przewiduje przyszłą śmierć, o ile wie, że naturalny porządek przyczyn prowadzi do śmierci. Podobnie astrolog zna wcześniej przyszłe deszcze lub wiatry. Jeśli są to więc takie przyczyny, których skutkom można przeszkodzić, nie zawsze to, co jest przewidywane, zdarza się.
                Lecz Bóg poznaje rzeczy przyszłe nie tylko, na podstawie porządku przyczyn, ale także z uwagi na wypełnienie, czy też wykonanie porządku. Dzieje się tak dlatego, że miarą Jego spojrzenia jest wieczność, która ogarnia wszystkie czasy w jednym, niepodzielnym teraz. Dzięki temu Bóg jednym spojrzeniem widzi, do czego przyporządkowane są przyczyny oraz jak porządek ten spełnia się lub na jakie natrafia przeszkody. Dla stworzenia jest to niemożliwe, ponieważ jego spojrzenie jest ograniczone do jakiegoś określonego czasu. Stąd poznaje te rzeczy, które istnieją w tym czasie, natomiast rzeczy przyszłe, dopóki należą do przyszłości, istnieją tylko w ciągu swoich przyczyn. Z tego względu, tylko w ten sposób mogą być przez nas poznawane – aby dla tych, którzy starannie się nad tym zastanawiają, stało się jasne, że w tym, co nazywamy wcześniejszym poznawaniem rzeczy przyszłych, mamy raczej wiedzę o tym, co teraźniejsze, niż o tym, co przyszłe.
                Czasem więc z Bożej przedwiedzy pochodzi proroctwo oparte na porządku przyczyn, a czasem również dotyczące spełnienia tego porządku. Gdy więc prorokowi coś zostaje objawione tylko na podstawie porządku przyczyn, mówimy o proroctwie przestrogi: zostaje mu bowiem wówczas objawione tylko to, co ze względu to, co teraźniejsze, odnosi się do tej lub innej rzeczy. Spełnienie ciągu przyczyn następuje mianowicie dwojako: czasem tylko dzięki działaniu mocy Bożej, jak zmartwychwstanie Łazarza, poczęcie Chrystusa i inne podobne przypadki. Ze względu na nie zsyłane jest proroctwo przeznaczenia, ponieważ jak mówi Damasceńczyk: „Bóg przeznaczył to, czego w nas nie ma”. Dlatego mówimy, że przeznaczenie jest jakby przygotowane przez Boga. To natomiast ktoś przygotowuje, czego on sam, a nie ktoś inny, jest sprawcą.
                Czasem natomiast spełnienie następuje dzięki działaniu innych przyczyn, czy to naturalnych, czy zależnych od czyjejś woli. Rzeczy, które zostają urzeczywistnione za sprawą innych przyczyn, nie są przedmiotem przeznaczenia, natomiast są przedmiotem przedwiedzy. Stąd mówimy, że dotyczy ich proroctwo oparte na przedwiedzy. Ponieważ zaś proroctwo dokonuje się ze względu na ludzi proroctwo, oparte na przedwiedzy dotyczy tych rzeczy, które powstają w wyniku dokonywanego przez ludzi wyboru. Dlatego Hieronim pomija inne stworzone przyczyny i przestawiając proroctwo oparte na przedwiedzy zwraca uwagę tylko na wolną wolę.


[Wyjaśnienie trudności]
                1. Podział na trzy człony, który przyjmuje Hieronim, można, jak wynika z tego, co powiedzieliśmy, sprowadzić do podziału na dwa człony, ponieważ jeden uwzględnia porządek przyczyn, a drugi porządek wypełnienia. Na takim podziale oparł się Kasjodor. Hieronim natomiast podzielił jeden z członów na dwa, dlatego też Kasjodor przyjął podział na dwa człony, a Hieronim na trzy. Również przedwiedzę Kasjodor ujmuje w sposób powszechny: dotyczy ona bowiem wszystkich zdarzeń czy to spowodowanych przez moc stworzoną, czy niestworzoną. Hieronim natomiast ujmuje przedwiedzę z pewnym ograniczeniem, o ile dotyczy tylko tego, czego nie dotyczy przeznaczenie ściśle ujęte, czyli dotyczy rzeczy, które pochodzą od mocy stworzonej.
                2. Przedwiedza Boża jest jakby korzeniem wszelkiego proroctwa. A ponieważ przedwiedza Boża obejmuje poznanie ciągu przyczyn jak też jego skutku, dlatego pewne proroctwa pochodzą od jednej, a inne od drugiej jej części. Otóż przedwiedzy Bożej jej nazwa przysługuje w sensie ścisłym, z tego względu, że odnosi się ona do przyszłego skutku. Ciąg przyczyn bowiem należy do teraźniejszości, stąd dotyczy go raczej wiedza niż przedwiedza. Dlatego o proroctwie, które uwzględnia porządek przyczyn, nie mówimy, że powstało dzięki przedwiedzy. Mówimy tak tylko o proroctwie, które dotyczy rezultatów.
                3. W ten sposób przedwiedza zostaje ujęta jako różna od przeznaczenia z uwagi na to, w czym je przewyższa. Przedwiedza jednak nie przewyższa przeznaczenia ujętego ściśle, tylko ze względu na rzeczy złe, lecz także ze względu na wszystkie rzeczy dobre, które nie powstają tylko dzięki Bożej mocy. Dlatego wniosek nie jest uzasadniony.
                4. Zasługę zyskujemy zarówno dzięki łasce, jak i wolnej woli. Otóż od przeznaczenia zależy ona tylko wtedy, gdy powstaje dzięki łasce, która pochodzi od Boga. Dlatego to, co pochodzi z naszego wolnego wyboru, przypadłościowo podlega przeznaczeniu.
                5. Różne typy proroctwa wyróżnia się w ten sposób ze względu na rzeczy, których ono dotyczy, a nie ze względu na dobro i zło, ponieważ tego rodzaju różnice do poznawanych w proroctwie rzeczy przyszłych odnoszą się przypadłościowo. Natomiast proroctwo dzielimy ze względu na to, czy odnosi się do porządku przyczyn, czy do wypełnienia tego porządku, o czym już powiedzieliśmy.
                6. Z poczęciem Chrystusa łączy się zgoda Panny nie jako czynnik aktywny, lecz jako to, co usuwa przeszkodę. Nie było bowiem właściwe, by tak wielkie dobrodziejstwo wzięła na siebie osoba niechętna.
                7. Można o czymś mówić, że będzie w przyszłości nie tylko dlatego, że tak będzie, ale dlatego, że z porządku przyczyn wynika, że tak będzie. Lekarz bowiem wyrokuje: ten będzie uzdrowiony, a ten umrze i jeśli zdarzy się inaczej, wówczas to, co powiedział, nie jest fałszem, bowiem zdarzenia te były przewidywane jako przyszłe ze względu na porządek przyczyn, któremu jednak może coś przeszkodzić i wtedy to, co wpierw było przewidywane jako przyszłe, w przyszłości nie zdarzy się. Dlatego Filozof w II księdze O powstawaniu i ginięciu  powiada, że „coś co ma powstać w przyszłości, nie powstaje”. Z tego względu ogłaszana przez proroka przestroga nie jest ani fałszywa, ani wątpliwa, choćby nie nastąpiło to, co przepowiedział.
                8. Jeśli proroctwo przestrogi odnosi się do układu przyczyn, którego dotyczy bezpośrednio, wówczas jest niezależne od jakichkolwiek uwarunkowań. Jest bowiem bezwzględnie prawdziwe, że w ciągu przyczyn jest określone, iż tak właśnie się stanie. Jeśli natomiast odnosi się do zdarzenia, które ujmuje pośrednio, wówczas jest niezależne od jakichkolwiek uwarunkowań. Jest bowiem bezwzględnie prawdziwe, że w ciągu przyczyn jest określone, iż tak właśnie się stanie. Jeśli natomiast odnosi się do zdarzenia, które ujmuje pośrednio, wówczas należy uważać je za zależne od przyczyny. Jest ono jednak nadnaturalne, ponieważ poprzez naturalne poznanie nie można znać proroctwa nawet gdy istnieje jego przyczyna na przykład nie można wiedzieć, ze za zaistniałą niesprawiedliwość należy się taka bądź taka określona kara zgodnie z boską sprawiedliwością.
                9. Przez proroctwo przestrogi rozumie się także proroctwo obietnicy, ponieważ mają taki sam powód. Proroctwo przestrogi jest jednak wypowiedziane częściej, ponieważ przestroga jest częściej odwoływana niż obietnica, gdyż Bóg jest bardziej skłonny do litowania się niż do karania.
                10. Proroctwo to było przestrogą i chociaż warunek nie został wprost postawiony, to jednak objawienie to należy rozumieć jako zawierające ukryty warunek, to jednak objawienie to należy rozumieć jako zawierające ukryty warunek, mianowicie pozostawienie takiego porządku rzeczy.
                11. Przyczynami niższymi nie są tylko przyczyny naturalne, które mogą wcześniej poznawać lekarze, ale także przyczyny wynikające  z zasług, które można poznawać tylko dzięki Bożemu objawieniu. Także naturalne przyczyny wyzdrowienia lub śmierci dzięki Bożemu objawieniu można poznać wiele doskonalej niż dzięki ludzkim uzdolnieniom.
                12. Przyczynom wyższym, czyli racjom rzeczy, które znajdują się w Bożej przedwiedzy, w przeciwieństwie do przyczyn niższych, nie brakuje niczego do urzeczywistnienia swoich skutków. Dlatego los rzeczy jest w przyczynach wyższych poznawany bezwarunkowo, a w przyczynach niższych pod pewnymi warunkami.
                13. Chociaż proroctwo przeznaczenia i proroctwo oparte  na przedwiedzy przedstawiają prawdę, która ma się spełnić poprzez pewne podobizny, jednakże podobizn tych nie dotyczy sens literalny. Sens literalny dotyczy tego, co jest oznaczane przez podobizny, jak dzieje się w przypadku wszystkich metafor. Stąd proroctwa tego rodzaju nie zawierają żadnej prawdy ze względu na podobizny, lecz tylko ze względu na to, co podobizny oznaczają.
                Natomiast w proroctwie przestrogi literalny sens słów proroka dotyczy podobizny wydarzeń, ponieważ podobizny te są przedstawiane nie tylko jako podobizny, lecz także jako pewne rzeczy. Stąd to, co wydarza się, oznaczone przez tego rodzaju podobizny, nie należy do sensu literalnego, lecz do sensu mistycznego. A również w sensie literalnym można wskazać pewną prawdę dzięki temu, co jest określone w ciągu przyczyn, o czym już powiedzieliśmy.
                14. We śnie Faraona kłosy i woły nie zostały ukazane jako rzeczy, lecz tylko jako podobizny i dlatego Faraon, który widział tylko te podobizny, niczego nie zrozumiał i z tego względu nie był prorokiem. Lecz Jonasz, któremu powiedziano – „Niniwa będzie zburzona” – miał zrozumienie rzeczy, mianowicie związku zasługi i zniszczenia, nawet jeśli drugiej z tych rzeczy, mianowicie zawiązku zasługi i zniszczenia nie znał wcześniej. Nie był więc prorokiem ze względu na to, czego nie pojmował. Znał jednak proroctwo, które głosił, i był prorokiem przestrogi, nie ze względu na przedwiedzę, ale ze względu na przestrogę. Stąd na końcu Księgi Jonasza czytamy: „dlatego postanowiłem uciec do Tarszisz, bo wiem, że Ty jesteś Bóg łagodny i miłosierny”.” 

  
Źródło: „Święty Tomasz z Akwinu. Kwestie dyskutowane o prawdzie” str. 574-580. Tom 1. Wyd. Antyk. Kęty 1998.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz